måndag, januari 25, 2010

Koncentrationskurs för Eva Bodfäldt

I lördags var jag och Elsa på kurs i koncentration för Eva Bodfäldt. Lite var nytt och lite var gammalt fast med nya ord, och resultatet blev mängder av aha-upplevelser och funderingar på hur jag ska kunna använda det här i min träning. En verkligen otroligt givande kurs, och definitivt inte min sista för Eva.

Hon pratade mycket belöningar och hur variation av dessa höjer hundens koncentration. Framför allt nämnde hon fyra viktiga kommandon i träningen:

- "Bra", hunden får beröm med röst och klapp, och man tränar den att uppskatta och ta till sig detta.
- "Bus", betyder att det finns belöning i form av lek eller godis att hämta hos matte.
- "Varsågod", betyder att hunden får springa iväg och hämta en extern belöning i form av leksak eller godisskål t ex.
- "Slut", används när träningen är just slut och hunden inte har mer att vänta sig.

På sex timmar hann Eva säga så otroligt mycket bra saker att jag inte kan skriva ner allt här, men jag antecknade så flitigt jag kunde och jag hoppas innerligt att jag inte ska glömma något av det hon sa.

Några bra saker som jag definitivt ska träna mycket på är:

- kedja belöningar och lära in kommandoorden för de olika typerna ("bus" + "varsågod").
- korta träningspass på 15-60 sekunder som avslutas med "bra" (inget godis) och "slut".
- stadgeövningar och att utmana Elsa ordenligt i dessa.
- fotgående "baklänges" med ökad störning.

Hon beskrev dessutom appellplanen som ett klassrum, och så länge hunden är i klassrummet så jobbar den. Det betyder att mellan momenten, när hunden vilar, så lägger man ner den, men träningen pågår egentligen fortfarande. När man är klar och lämnar planen så används "slut" så att hunden vet att det är okej att nosa eller göra annat.

Det ska dessutom sägas att Korven skötte sig utmärkt på kursen, som var i samma lokaler som vi har torsdagsträningen. Hon hetsade upp sig ett par gånger när det blev mycket aktivitet på andra hundar runtomkring men när jag sa till henne så lugnade hon sig och låg helt avspänt.

1 kommentar:

åsah sa...

vad skönt att det funkar med Elsa att lugna ner sig.... verkar ha varit en grym kurs! Jag borde också applicera det där på träningen.. Men det är sant, jag brukar inte låta hunden nosa när den är på träning, men glömmer förstås att säga att det är slut, så det är ju inte lika tydligt då!