måndag, februari 18, 2013

Spanska ridskolan - och idag känns det bättre!


En god natts sömn senare så känns det lite bättre igen. Dessutom hade vi en bra inomhusträning i Arningehallen imorse, jag och Reka. Jag fick nytt hopp.

Fortsatte öva mycket ställande med externbelöning bakom, och den här gången tyckte jag det blev bättre effekt än senast. Ett distinkt och snabbt ställande och hon stannade med största delen av sin vikt på bakbenen, beredd att sticka på belöningen. Kändes bra! Tänk bakåt!!

Dessutom ska jag byta ut stanna-ordet. Just "stanna" använder jag rätt mycket till vardags utan att riktigt se till att det efterlevs till 100%. Så i framtiden blir det "stå" istället, och det ska betyda ett snabbt, snyggt ställande...

Tog tag i det sorgebarn som vårt fotgåendet är också. Fast så sorgligt tycker jag inte att det är när vi tränar. Inte så illa som det blir på tävling. Behöver verkligen tävlingsträna! Och vara noga med mina kriterier under träning. Hur jävla svårt ska det egentligen vara?

En tredje sak jag har tänkt på är "Spanska ridskolan". När jag var liten fick jag lära mig att man alltid tränar hästarna där med full uppvisningsmundering, för att det inte ska vara någon skillnad mellan träning och uppvisning. Det här borde jag ta till mig. När jag tränar är det leksaker i fickorna, godispåsar som sticker ut och jag har alltid klickern i högerhanden. Allt det är borta på tävling och det kanske inte känns så himla roligt för Reka att visa upp sig från sin bästa sida då, när det inte verkar finnas belöning inom räckhåll. Det är i alla fall värt att tänka på.

Inga kommentarer: