onsdag, juli 31, 2013

Hofors Adventure Race

Okej, det här är galet. Men jag och EM är nu anmälda till multisporttävlingen Hofors Adventure Race. Jag vet inte hur det här gick till, men jag skyller på Eva Marie. I loppet ska vi orientera, köra MTB-O och paddla kanot. Vi kör det korta loppet där man räknar med att segraren går i mål på ungefär 2,5-3 timmar.

Jag är okej med paddlingen. Inte för att jag är någon storpaddlare men jag är ganska stark så med en eller ett par synkträningar med EM i Brunnsviken så ska vi nog lösa den biten.

Löpningen oroar jag mig inte för. Har läst några bloggar från förra årets lopp och den verkar tuff, men inte så lång. Däremot inkluderar den orientering och mina kunskaper där lämnar förmodligen en del att önska, även om jag inte känner mig helt bortkommen när det gäller att läsa karta.

Tredje delen däremot - MTB-orientering. Hmm. Jag som knappt kan cykla på plan mark. Mejlade arrangörerna och frågade om det var mycket svårt rent tekniskt och fick till svar att de försökte göra det hyfsat enkelt. Men det här är alltså killar som föredrar när terrängen är så knepig att man knappt kan cykla alls, så jag tror inte vi har samma tolkning av "ganska enkelt".

Men om vi sätter cyklingsångesten åt sidan så finns där även ett praktiskt problem. Jag saknar cykel. I garaget står en halvdämpad MTB (gissningsvis från förra århundradet) som kanske kan gå att fixa till för en hyfsat stor summa pengar. Där finns också en cyclocross och en tant-MTB. Jag kan ta någon av dem eller jag kan hyra en cykel för eventet.

På rentabike.se kan man hyra en Garry Fisher med dämpad framgaffel och 24 växlars shimano deore system. Handbroms både fram och bak. På bikesweden.se finns JAB 7300, årets nya mountainbike från Bianchi. Rock Shox gaffel, lockout på styret och hydrauliska skivbromsar. Byggd för att cyklas i skogen.

Låter bra eller hur? Problemet är att det inte säger mig någonting. Vilken ska man välja? Någon som kan något om något? Eller törs låna ut sin hoj till mig en vecka i september?

Det hela känns lite absurt men Team GG är där för att ha roligt. Första gången är alltid första gången och är det roligt så vet vi vad vi ska träna på till nästa år.

1 kommentar:

em sa...

Vi är så jäkla modiga, bäst och gladast! Så är det bara :D

Nämnde jag galnast?