måndag, januari 17, 2011

Det kom ett mejl...

Jag fick ett mejl igår. Ett fantastiskt bra och samtidigt obehagligt mejl. Ett "plötsligt händer det"-mejl.

Jag har tagit bort lite av det mindre viktiga, men ungefär så här stod det:

---------------
Hej Sophia!

Jag jobbar på Nada/CSC som har hand om dina studier i datateknik på KTH. Vi söker just nu kontakt med studenter som ännu inte har tagit ut sin examen.Eftersom det inte alltid är lätt att veta vilka kurser man har kvar, vill vi ge dig individuellt stöd att komma vidare mot examen. Nedan beskriver jag vad just du har kvar och hur du enklast kan uppnå de sista poängen.

Du har kommit mycket långt med dina studier. Du är klar med exjobbet, kompetensinriktningen och de flesta obligatoriska kurserna. Här följer ett konkret förslag:

1. Databaser
Enklaste sättet att bli klar med databaserna är att gå vår nya kurs DD1368, Databasteknik för D. Den börjar 17/1 och har tentamen 14/3. Jag kan ordna så att läraren tillgodoräknar dig labben som du gjorde för några år sedan...

2. Logik.
Den här kursen heter numera DD1350, Logik för dataloger, och har ett annat upplägg än den gamla logikkursen. Många föredrar den nya kursen. Den ges på hösten så jag går inte närmare in på den just nu.

3. Matstat.
Kursen har nu delats upp i två delar för att bli lättare att genomföra. Man går först "Sannolikhetsteori och statistik", 6 hp, och sedan "Markovprocesser", 3 hp. Den första kursen går både på hösten och våren och det ges flera tentor varje år. Det bästa vore att fixa databaskursen innan du tar itu med matstaten.

4. Övriga obligatoriska kurser:
Det finns faktiskt inga. Jag har kunnat stryka eltekniken pga förändringar i D-programmet så du behöver inte slutföra den!

5. Valfria kurser.
Därefter återstår valfria kurser tills du når totalt 270 hp. Om jag räknar rätt blir det 24 hp.

Med vänlig hälsning,


-------------------

Jag tycker det här är fantastiskt! Jag känner mig utvald och tacksam över att någon har tagit sig tid att sätta sig in i just min situation och gått igenom det jag har kvar för att kunna få ut min examen. Jag har mejlat tillbaka och bett att få hoppa på tåget. Det känns lite nervöst men jag vill inte missa den här chansen.

Det får bli ett steg i taget, och databastekniken är en god start. Jag räknar med att få massor av hjälp hemifrån, eftersom jag vet att Jontan speaks databas. Och mycket hjälp, det lär jag behöva...

5 kommentarer:

Jocke sa...

Grattis!
Måste kännas bra att var utvald och få stöd för att få ut sin examen.

Unknown sa...

Najs!

Angelica sa...

Grymt!
Jag hade verkligen velat ha den hjälpen när jag kämpade. :)

Linda D sa...

Kör hårt Sofia!

Sara J. sa...

Heja dig! :D