onsdag, augusti 10, 2011

Status för hundarna

Reka
Igår träffade jag Eva Marie i Kista och körde ett pass agility. Eftersom jag varit på landet var det ett par veckor sen sist, och Reka hade tagit ett par steg tillbaka med vippen. Fick nya bra tips från EM hur vi ska fortsätta träningen. I övrigt fick hon bara springa genom tunneln ett par gånger, och det är ju alltid toppen!

Idag körde jag igenom lydnadsklass 1 på SoSu med Reka. Med belöningar emellan förstås. Mycket belöningar. Platsliggningen gick bra, men jag måste träna uppsättandet och att hon inte ska sätta sig direkt när jag kommer tillbaka. Motsägelsefull klassiker. Fotgåendet gick oväntat bra och hon var fokuserad och med i matchen. Fast det kan förstås förbättras. Ställandet är crap, hon går flera steg innan hon stannar. Dessutom flyttar hon lite på sig när jag kommer tillbaka. Läggandet går fint. Inkallningen är snabb men ingången blir inte bra. Måste öva på att sitta kvar också, hon lägger sig gärna när jag går. Hopp över hinder är det samma problem med som vid inkallningen. Apport hade jag ingen med mig.

På det hela taget kändes det bra, men vi har en hel del att jobba vidare på, som vanligt.

Elsa
Fick träna agility båda dagarna istället. Jag tycker att hon har blivit bättre senaste tiden, efter att vi lagt lite krut på att öva handling och inte bara röjt i full fart längs olika banor. När jag gör rätt gör hon rätt. Hon är roligt att träna med! Har försök efteranmäla mig till tävlingen i Märsta på lördag, men har inte fått besked än om jag får vara med. Vore kul, känner mig laddad för det.

Vippen gick bra igår igen, hon tog sig upp hela vägen och tillbaka utan att vara allt för nödbedd, så vi fortsätter träna. Till nästa vår kanske vi kan vara redo om vi är flitiga!

1 kommentar:

EM sa...

Helt rätt tänkt med märsta *håller tummarna* :)