onsdag, oktober 24, 2012

Ovanlig eller bara partisk?


Jag vet inte om jag är partisk eller om min lilla Trattefnatt verkligen är en ovanligt begåvad hund.

Jag ger ett exempel:

Bilden ovan illustrerar två agilityhinder och linjerna två olika vägar. Den prickade linjen visar hur banorna i klass 1 brukar se ut. Alla hinder tas i princip rakt framifrån. I klass 2 däremot har det visat sig att man ofta ska ta hindret från fel håll, så som den heldragna linjen visar. I klass 3 blir det förmodligen ännu värre. Alltså är det något man bör lära sin hund och ha ett kommando på, så att man kan berätta för jycken hur det är tänkt.

Har börjat träna detta med hundarna nu, och för Elsa går det lite trögt, hon har svårt att förstå varför man inte bara kan hoppa alla hinder åt "rätt" håll som vanligt. Men Reka däremot. Hon fattade direkt! Runt hindret och hopp. Lätt som en plätt. Är inte det imponerande?

Dessutom verkar agilityträningen ha satt sig nu när vi haft uppehåll för att fokusera på lydnad och bruks. Hon lyssnar fint och slalomet har gått som en dans, även när hon fått göra det lite mer självständigt än tidigare. Visst har det blivit fel några gånger, men generellt mycket bättre! Fantastisk liten voffa det där, har jag sagt det?

Elsa är inte lika fantastisk. Eller, hon var inte det idag i alla fall. Loj och oengagerad. Vill inte gå upp på gungan alls. Knappt hoppa. Gick och nosade. Så vi avbröt. Tråkigt att hon var så, och jag hoppas det bara är någon knasig fas igen. Jag är okej med alla hennes faser utom de där hon är extremt otrevlig.

Övade platsliggning också. I lägre klass spår ska hundarna ligga 5 minuter med fem meters avstånd och jag ska stå 50 meter bort. Samtidigt ska det skjutas fyra skott. Vet inte om jag någonsin kommer klara detta mentalt, men träna för det kan vi alltid göra, så vi började lite med det idag. Lugn plats, bara mina hundar, jag stod gömd och de fick ligga i knappt sex minuter. Bra start, inga problem.

2 kommentarer:

Helga sa...

http://www.dtbk.se/kurser.html

har platser kvar ;)

Sofia sa...

Jag älskar inomhusträning!!!

Det hade varit roligt men tyvärr samtycker inte min plånbok... :(