måndag, mars 15, 2010

Viktklubb.se, vecka 1, - 2,4 kg

Okej, så är det dags för utvärdering av min första vecka som medlem i viktklubb.se. Det första att nämna är att det har varit roligt att få koll på vad och hur mycket jag äter. Det är inte svårt att förstå varför jag har gått upp i vikt, när jag nu inser hur jag måste äta om jag vill gå ner i vikt.

Största skillnaden är att jag inte längre tillåter mig att småäta mellan målen utan håller mig till tre riktiga måltider och två mellisar. Och att jag uteslutit glass och fikabröd förstås. Förra veckan kände jag mig väldigt hungrig men jag märker att det börjar avta. Oftast handlar det nog inte om riktig hunger utan om något som sitter i huvudet.

Det är svårt att laga lunch och middag som innehåller min rekommenderade mängd på 424 kcal. Det mesta innehåller mer, men tack vare att jag rör mig mycket så kommer jag undan med det. Det innebär också att jag inte en enda dag lyckats hålla mig till det antal kcal jag ska om jag inte motionerar, men tack vare motionen har jag ändå haft lite "tillgodo". Ganska mycket om man får tro vågen som nu visar att jag på en vecka tappat 2,4 kg.

Målet är att tappa ca 1 kg i veckan men att det blev mer nu kan hänga ihop med att det är just första veckan och att jag haft lite tur med var i min kvinnliga cykel jag befinner mig.

Att jag äter bra och varierad kost ser jag på de små cirkeldiagrammen som visar hur mycket fett, protein och kolhydrater jag ätit och hur mycket av varje jag borde äta. Jag har inte försökt anpassa maten för att det ska stämma där, men det gör det ändå.

11 veckor kvar till beach 2010.

1 kommentar:

åsah sa...

å vad duktig du är! Hälsosamt och bra. ger såna som mig dåligt samvete ;) Låter bra att tävla början på april.. bro-håbo? Morsan undrar fortfarande om nån kan komma med som stöd....