tisdag, december 14, 2010

Det blir aldrig som förr igen...

...och ibland känns det väldigt ledsamt. Jag har blivit vuxen och det är obehagligt och skrämmande, men samtidigt ganska skönt. Skönt att inte vara en finnig och osäker tonåring utan istället stå med båda fötterna på jorden, åtminstone hyfsat trygg i mig själv.

Men jag kan sakna kalasandet vi hade när jag pluggade. Galna förfester, ännu galnare fester, inga bekymmer, inga måsten och ingen annan att ta hänsyn till än sig själv. Massor av härliga vänner som plötsligt bara försvunnit ur mitt liv och i bästa fall bara dyker upp på ett litet gästspel då och då.

Studietiden var verkligen otroligt rolig och utvecklande, även om det också innebar att jag satte andra saker åt sidan. Som mina bästa tjejer och deras familjer, som numera nästan uteslutande är de jag umgås med. På "Halv åtta hos mig"-middagen hos M&O berättade Malin om när hon födde sina tvillingar och om de komplikationer som uppstod. Jag kände mig som en skit och tänkte "vart var jag när det här hände?". Jag minns det inte och jag var definitivt inte där för henne. Jag skämdes, och ändå hade jag inte velat byta bort allt det jag hade på annat håll då. För det var också viktigt.

Jag minns också det lyckliga, ångestfyllda livet som singel. Fyllt av svåra beslut, men spännande och oväntat.  Fyllt av galningar som tvingade mig att skapa en "psykomapp" på mobilen där jag kunde spara alla vilda SMS, det ena värre än det andra. Det var tråkiga dejter, klyschiga dejter, oväntade dejter och fantastiska dejter i jakten på en tillräckligt intressant man och evig kärlek.

När HAN väl dök upp hade jag gett upp hoppet, dragit på mig gummistövlarna och tänkt att vill han ha mig så får han fan ta mig som jag är. Med ful mössa, gummisar och hund. Och det gjorde han.

Och jag skulle inte byta bort mitt liv nu mot något alls, missförstå mig rätt. Men det är svårt att inte titta tillbaka ibland och bli nostalgisk. Och önska att det på något sätt gick att återuppleva minnena från förr. Från när vi grävde ner något under en sten vid kemi, när vi åkte hiss och drack sprit i E-huset, när alla hade skägg och kräktes på Nubbedraget, egotrippen som drifvare på n0llegasquen, skidresorna till Hamra, pannkakskvällarna hos Magnus Hult eller de vanliga tentapubarna i ESC.

Det blir aldrig som förr igen...

Festivöl 2005
Födelsedagsfirande i Trosa 2006
Grillmiddag i Sollentuna 2007
Skidresa till Hamra 2005
SommarOsqvik 2005

5 kommentarer:

Angelica sa...

Det var bättre förr! <3 :D

Sara J. sa...

"...och ju förr desto bättre!" :P

Gunnar Demnert sa...

Alltså. Det var bättre förr. Och ju äldre man blir desto mer förr finns det som var bättre. Tänk på den du.

Nej, det är inte jag som kommit på den - tror jag såg det i Blandaren nån gång för lääääänge sen.

/Farbror G (44), som också har likadana flashback-tankar ibland (är vi släkt eller?)

Tvillingmorsan sa...

Jag vet inte vad jag ska säga...förutom att jag älskar dig! Puss. (nu tar vi igen den svunna tiden)

Linda D sa...

Nostalgi! :)