tisdag, september 06, 2011

Vandring i Grövelsjön

Direkt efter Rekas MH i lördags åkte vi upp till Grövelsjön för att vandra. Kom upp ganska sent på kvällen så första natten sov vi i bilen, efter att ha bestämt oss för att gå en tredagarstur som de rekommenderade på Fjällstationen.

Kom iväg vid 10-tiden och gick mot Övre Fosksjön. Bred och fin led med ganska liten stigning. Stannade efter blott 130 meter (jag hade gps-klockan på mig) för att äta frukost. Nudlar. Det blev dessutom många stopp därefter innan utrustningen var helt kalibrerad. Till sjön var det 6 km och det var enligt rekommendationen där man skulle slå upp sitt tält för natten. En varm sommardag kan det säkert vara trevligt att gå så lite, och sedan ägna resten av dagen åt att bada i sjön som hade sandbotten och var långgrund. Vi valde dock bara att luncha där i regnet innan vi gick vidare.

Eftermiddagen var fin. Molnig men inte så dimmigt och inget regn. Hade lite problem att ta oss över Särsjöbäcken. Jontan lyckades halka över på tre stenar men jag vågade inte ta den vägen med flickorna. Istället blev det att vi vadade över lite högre upp. Det var svinkallt i vattnet! Elsa gick över utan problem och jag vågade koppla loss henne när jag såg att strömmen inte var så stark. Reka var lite mer ovillig att gå ner i vattnet, men till slut kom hon också med. På andra sidan slog vi läger, åt korv med mos i tunnbrödsrulle och la oss och sov redan vid 18-19-tiden. Under natten regnade det oavbrutet och den tidigare ganska stillsamma bäcken utanför forsade betydligt mer på morgonen. Stenarna som Jontan klev över på var borta under vattnet.

Jag och flickorna fick som små primadonnor stanna i tältet medan Jontan manligt trotsade regnet och gjorde frukost åt oss. Det regnade fortfarande när vi kom iväg, och det fortsatte sedan hela dagen. Jag hade glömt att man ska packa alla sina kläder i plastpåsar så hela min packning var blöt. Vid lunch var inte bara packningen utan även jag genomblöt och kall, men Jontan utrustade mig med torra varma kläder och humöret steg.

Bestämde oss för att försöka ta en båt från Ryvang till Grövelsjön på eftermiddagen. Sista båten skulle gå kl. 16:15 men det krävdes förbokning och vi hade ingen mottagning på mobilerna. Vid 15:30 kom vi till bryggan och där träffade vi tre herrar, där en av dem erbjöd sig att köra oss över sjön för motsvarande betalning som den ordinarie båten. Underbart! I det läget hade jag inte överlevt en natt till i tält. Dessutom var jag lite orolig för Tratten nu, som verkade helt slutkörd och knappt orkade stå upp. I sjön fick vi dessutom se vraket av ett tyskt flygplan som tvingats nödlanda i sjön på 40-talet och vår snälla kapten berättade lite om händelsen.

Från bryggan vid Grövelsjön hade vi 1,5 km upp till Fjällstationen och det var tre trötta vandrare (och en pigg, gissa vem) som stövlade in och bokade dusch och middag på Fjällstationen. Det kändes lite som att vi hade gett upp, samtidigt som vi faktiskt hade gått hela den rundan som vi planerat, fast på en dag mindre.

Sista natten sov vi i bilen igen och det var verkligen spiken i kistan för min ömma kropp. Kunde knappt gå morgonen efter på grund av smärta i ryggen och baksidan av låren.

Vädret var inte jättekul och det är svårt att hålla humöret på topp när allt är blött. Mina små flickor skötte sig däremot exemplariskt hela tiden. Det kändes lite som teambuildning för familjen. Elsa fick bära väskan med deras mat hela tiden och var trots det betydligt mindre påverkad av strapatserna än Reka. Lilltrattan la sig och somnade så fort hon fick chansen och även om humöret på henne var bra så var hon uppenbart väldigt trött av utflykten. Men så himla duktig. Det var de båda. Fantastiska!!!


Tapper skara på fjället
Jontan lagar frukost
Reka i blåbärsriset


3 kommentarer:

Anonym sa...

Fy vilket väder..... Så klart att Tratten passar på att vila när tillfälle ges - smart ;-) Nå, hon är ju ung och oerfaren, inte så konstigt att hon blir trött.

/Fia

Anonym sa...

Missa inte mitt inlägg under Rekas MH.......

/Fia

Gunnika sa...

Hoppas på bättre väder när jag ska dit nästa vecka!