lördag, oktober 29, 2011

Resultatet av dagens lydnadstävling

Jag börjar med att sammanfatta det som var bra:
  • Inkallningen var jättesnygg
  • Vi fick oförtjänt höga poäng i de moment vi fick poäng
  • Reka fick många kommentarer om hur söt hon var
  • Jag trotsade tävlingsdjävulen och ställde upp
Resten var inte så bra. Hela poängen med dagens start var att gå dit, få full pott på platsliggningen och sedan ta resten som en träningstävling. Jag behöver få bort ångesten med platsliggning och Reka har hittills varit som en klippa. Tills idag då.

Under linförigheten lallade hon på ungefär som om vi var ute på promenad, förutom en liten sträcka i mitten där jag faktiskt tyckte att hon gick riktigt bra.

Läggandet nollade vi. Det hade jag inte räknat med. Ställandet nollade vi också, men det var inte alls lika oväntat. Inkallningen gick som sagt klockrent.

Apporteringen fick vi en sjua på, vilket var mycket oväntat och helt oförtjänt. Reka orkade inte vänta på mitt kommando utan hoppade och tog apporten, landade en meter bredvid mig, jag kommenderade sitt och hon satt snällt tills jag tog apporten. Inte snyggt.

När vi gick till hoppet såg jag hur det blixtrade till i hennes ögon och plötsligt blev det liv i luckan. Hon var på väg att ta hindret själv två gånger, sen tutade hon iväg till tävlingsledaren innan hon kom och satte sig vid mig. Hon hoppade på kommando men satt inte kvar i fotposition efteråt utan pep iväg och kollade något framför hindret.

Det blev sammanfattningsvis fler nollor än jag hade räknat med (faktiskt hade jag inte räknat med några) men i övrigt poäng i klass med vad jag väntat mig innan, men ändå högre än vad vi förtjänade för vår insats. Hängde du med?

Så här blev protokollet:

1. Platsliggning 0
2. Tandvisning 10
3. Linförighet 5
(Ojämnt placerad, tränger i vä-marsch. Ett hjälpsteg in i vä-halt. Långt från sidan. Sent sättande i höger halt. Nosar)
4. Läggande 0
(Lägger sig ej)
5. Inkallande 10
(Mycket bra)
6. Ställande 0
(Stannar ej)
7. Apportering 7
(Ändrar ställning, tar innan kommando)
8. Hopp över hinder 6,5
(Dålig avslutning)
9. Helhetsintryck 5,5
(Ej färdig, mycket egna initiativ)

Total 85,5 poäng och plats 8/10 i klassen. Ja, jag vet. Helt fantastiskt att vi inte var sämst.

4 kommentarer:

Katarina sa...

Det är bara att träna vidare, tråkigt med platsliggningen dock. Jag ska ha en tävlingslydnadskurs i vår förresten kanske nåt för er ? Kram

Eva Marie sa...

Att vara söt är verkligen inget att förringa! :) Tror Reka bara talar om för dig att det är agility ni skall träna ;o)

Sofia sa...

@katarina Ja, det kanske skulle vara kul! Du kan väl höra av dig med mer info när det är klart?

@Eva Marie Så var det nog! :-) Nu har jag anmält henne till TG på måndagar för att vi ska få lite mer träning.

Gunnika sa...

Äsch, man kan inte vara bäst jämt... Roligt däremot, det skulle man kunna ha jämt! :)