lördag, december 29, 2012

Summering av träningsåret 2012


Okej, dags att sammanfatta träningen för 2012.

Under 2012 har jag tränat 15562 minuter, vilket motsvarar 10 dagar, 19 timmar, 21 minuter och 30 sekunder, för att vara så exakt som Funbeat är. Detta fördelat på 258 träningspass över 205 dagar, vilket betyder att jag har tränat på 55,4% av årets dagar.

Jag har sprungit 87 av 370 dagar (23,5%) och i snitt 16,61 km/vecka med en snitthastighet av 6:38 min/km. Den totala sträckan jag har sprungit är 877,88 km.

Övrig träning:
65 träningspass har varit styrketräning.
1 gång har jag klättrat.
51 pass har varit yoga.
15 gånger har jag tränat simning.
10 gånger har jag åkt skidor, utför eller på längden.

Jämfört med förra året är den totala träningstiden ett dygn kortare, men antalet träningspass totalt är trots allt bara 15 färre. Antalet löppass är 30 mindre än förra året (anmärkningsvärt tycker jag!) men det har vägts upp av en kraftig ökning av yogan. 51 pass i år, mot 17 förra året. Men så har jag också blivit otroligt mycket rörligare än vad jag var. Har i princip inte klättrat alls i år, men simmat dubbelt så mycket som förra året. Varit mer sällan på gymmet men ökat snitthastigheten med 12 sekunder/km.

Så varför denna nedgång i träningstid? Ptja, tittar man lite mer noggrant på statistiken på Funbeat så ser man att min formsvacka under våren påverkade en hel del. Tränade faktiskt ungefär 27 timmar mindre mot förra året under april och maj, och mycket av den tiden tappade jag för att jag inte sprang de riktigt långa långpassen i år. Uppehållet på tre-fyra veckor i september/oktober motsvarade 19 timmar. De flesta andra månader låg jag över i träningsmängd jämfört med förra året, om nu det är vad som är viktigt.

Men det är det förstås inte. Det viktiga är att jag gör framsteg och det tycker jag ändå att jag har gjort. Ångaloppet var en jätteutmaning som jag klarade galant tillsammans med Lindad, och förutom det sprang jag faktiskt två marathon, varav ett i 4 grader och snålblåst. Grymt jobbat för en helt vanlig tjej med trivselvikt som jag.

Målet för nästa år är att inte pressa mig så hårt att jag går in i väggen som jag gjorde i år, och skulle det ändå hända ska jag hantera det bättre. Träningen ska vara rolig och vill jag inte springa tre pass i veckan så får det räcka med två. Jag vill variera mig, vara glad och känna att jag alltid gör mitt bästa.

Inga kommentarer: