söndag, juli 10, 2016

Vansbrosimningen 2016


Så var Vansbrohelgen över, och därmed också de tävlingar som var den här sommarens stora mål för mig - Vansbrosimningen och Vansbro Tjejsim. Trots att jag de senaste veckorna lidit av någon form av mental krockskada så lyckades jag prestera riktigt bra, och jag är så glad och stolt över mig själv!


Att simma tre kilometer är ett väldigt fint sätt att fira födelsedag. Tack vare min tid i Jönköping Open Water hade jag seedat mig till startgrupp 4, den andra seedningsgruppen efter elit och paralympier. Alla i min startgrupp hade gröna badmössor utom jag, som tilldelats en cerise. Det underlättade Jonas jobb bakom kameran avsevärt och jag stack ut som en katt bland hermeliner.

Jag och Maria såg till att stå nästan längst fram i vår startgrupp. Det var kokande varmt i solen och jag svettades floder innan vi äntligen fick tillåtelse att sätta igång.



Min plan för loppet var att hålla mig till höger, att försöka utnyttja strömmen och att inte fega för mycket i början. Det var lite stökigt i starten och många tyckte om att ligga ovanpå mina fötter, men ganska snart lugnade det ner sig.

Jag försökte hålla mig nära linan men så fort jag slappnade av det minsta så kändes det som att jag drev ut till vänster. Generellt så upplevde jag att jag svajade rätt mycket i positionen, men i efterhand har jag insett att det delvis berodde på att linorna inte var helt lätta att följa.



Känslan var att första kilometern passerade förbi väldigt snabbt, men att jag sedan hamnade i en mental svacka och tappade lite fart. Tror inte Garmin stämmer helt, men den registrerade 16:10 på första 1000 och 16:43 på andra. Så här i efterhand önskar jag att jag hade vågat trycka på mer där.


Sedan kom vändningen upp i Vanån, och det blev motströms istället för medströms. Försökte hålla mig så nära bryggorna som möjligt, men även här upplevde jag att jag gled iväg utåt så fort jag tappade fokus minsta lilla.


Är ändå extremt nöjd med min avslutande simning, framför allt de sista 500 meterna, och jag satte handen på tavlan efter 47 minuter och 35 sekunder. 1:35/100m i snitt. Jag hade ursprungligen som mål att komma in under 45 minuter, men har under försommaren insett att jag inte riktigt är där ännu.

I loppet finns bara små saker jag skulle kunnat göra annorlunda och jag är därför supernöjd med min prestation, som trots allt känns som något jag kan skryta med. Slutade på plats 222 av 7400-ish, både herrar och damer, i motionsklassen. Grymt!


Efter loppet blev jag intervjuad i Vansbro-studion. Marias mamma var snäll och filmade spektaklet, och jag såg i alla fall glad ut hela tiden, även om det jag sa mest var totalt... nonsens.

Sedan åkte jag och Jontan tillbaka till vårt boende i Snöå bruk, jag sprang en (kraftigt kuperad) runda och vi åt middag i restaurangen. Firade födelsedag och en fin insats. Som sista födelsedagspresent fick jag fyratusenmiljarder myggbett. Gah.

Inga kommentarer: