lördag, juli 02, 2016

Jönköping Open Water 2016


Idag har jag simmat Jönköping Open Water, ett seedningslopp till Vansbro på 2800 meter.

Eftersom jag aldrig simmat Vansbrosimningen förut vill jag seeda mig till en bättre startgrupp, där jag förhoppningsvis slipper simma slalom mellan bröstsimmare, och kvar som enda alternativ blev att åka till Jönköping.


Theresia, Stefan och Noa var också med, och Theresia simmade 1400 meter jättebra, med massor av glädje. Starten för hennes lopp var före min, men blev framskjuten med 20 min efter att alla redan börjat värma upp i vattnet, pga att säkerhetsbåtarna var försenade. Kändes tveksamt. Eftersom vädret var vidrigt med blåst och spöregn blev det kallt för simmarna att vänta.


Jag hoppade i ungefär femton minuter innan min start och värmde upp. Det påstods att det var 18 grader i vattnet, men det kändes optimistiskt. La mig inte längst fram i startfältet, eftersom jag visste att det var många duktiga tävlingssimmare med, men såg till att få en så rak väg längs bojarna som möjligt.


Inledningen var förstås lite stökig och det var ett evigt klängande och hängande på mina fötter först, men ganska snart hade startfältet spritts ut och jag hade fritt vatten.


Navigeringen i loppet var svår. Horisonten var jämngrå, jag hade imma på glasögonen och det var så gott som om omöjligt att se den yttersta bojen som skulle rundas. Som tur var fanns det små bojar som markerade roddbanorna, och jag valde att simma och sikta på dem istället.

Men en sak som jag lärt mig om navigering är att det inte är någon idé att hetsa upp sig om man inte omedelbart ser slutmålet eller bojen. Det är bara att sikta framåt och ha is i magen, tids nog dyker de upp i synfältet.


Att simma på en tvåvarvsbana är mentalt jobbigt, men jag tycker jag klarade det bra. Är stolt över min insats! Var väldigt närvarande i stunden hela tiden, utom i början av andra varvet då tankarna gled iväg någonstans och jag tappade tempo innan jag lyckades fånga upp mig själv igen.


När jag kom upp mot "kortsidan" på andra varvet fick jag syn på en tjej framför mig, som jag långsamt närmade mig. På sista långsidan simmade jag om, och trots att jag länge hade henne hängandes på mina fötter så lyckades jag till slut dra ifrån henne.

Tack vare det fick jag tredje bästa tid i klassen damer motion, 49:28. Hade jag simmat tävlingsklass hade jag kommit trea från slutet, typ. Jag har tydligen kommit så långt att jag är en duktig motionär men en dålig tävlingssimmare. Vilket är sjukt bra!



Jag är väldigt nöjd med min insats i loppet, men som vanligt önskar jag att jag hade simmat lite snabbare. Snittade 1:46/100m. Det är förvisso okej över 2.8 km, men det gör också att jag anser mig behöva revidera mina mål inför Vansbro. Alternativt steppa upp mig jävligt mycket under nästa vecka.

Inga kommentarer: