tisdag, april 09, 2013

Vanlig dag vs. ovanlig dag

En vanlig dag (med Reka)
Min väckarklocka ringer.
Reka kommer och lägger tassarna på mitt bröst och slickar mig i ansiktet.
Jag trycker på snooze.
Reka lägger sig sked eller begär magkli.
Morgonmys!

Jag går upp.
Reka går upp.
Jag gör morgonbestyr.
Reka ligger i kökssoffan.
Jag klär på mig.
Reka kollar vilka byxor jag väljer.
Jag äter frukost.
Reka tittar på.
Jag skrapar ur gröttallriken.
Reka sätter tassarna på mig och säger att det är hennes tur för frukost.
Reka får frukost.
Jag borstar tänderna.

Vi går promenad och åker till jobbet.

Reka har bråttom till jobbet.
Jag har mindre bråttom.
Jag jobbar.
Reka tittar på.
Jag reser mig.
Reka frågar om vi ska gå ut och leka.
Reka går ut och leker.
Jag jobbar.
Reka sover.

Jag äter lunch.
Reka hämtar mammas tofflor.
Jag läser tidningen.
Reka vilar i soffan.

Vi går promenad och går till jobbet igen.

Repris av förmiddagen. Och så fortsätter det...

En ovanlig dag (utan Reka)
Min väckarklocka ringer.
Det är tyst och tomt.
Jag trycker på snooze.
Värdelöst. Jag går upp.

Jag gör morgonbestyr.
Det är tyst och tomt.
Jag planerar morgonpromenaden.
Kommer på att jag inte behöver.
Jag borstar tänderna.
Det är tyst och tomt.

Jag åker till jobbet.
Ingen har bråttom till jobbet.
Jag jobbar.
Det är tyst och tomt.
Ingen vill gå ut.
Ingen vill leka.
Ingen tassar runt.
Ingen ligger vid mina fötter.
Det är tyst och tomt.


Tur att hon kommer hem snart!

Inga kommentarer: