söndag, juli 31, 2016

Semester på Gotska sandön

Det enkla semesterlivet beskrivs nog bäst i bilder, så det är så det får bli. Många bilder.


I fredags tog jag, Jontan, Tina och Björn båten från Nynäshamn till Gotska sandön. En skumpig färd på 3,5 timmar som jag överlevde med hjälp av piller, socker och fokus på horisonten.



Vi hade valt att leva lyxliv på ön, och bokat en stuga med dusch, toa och kök. Litet men funktionellt. Och väldigt varmt.


Det första vi gjorde när vi kom fram, förutom att äta lunch, var att promenera ner till Bredsandsudde. Jag har aldrig varit i Skagen, men jag tänker mig att det är same same. Sand. Mycket sand.



Njöt av solen, lekte i vattnet. Varmt och behagligt, säkert 22-23 grader.


Semesterhår och tjurnacke!


Älskar den här bilden. Fipplande fingrar, spända tår. Finurligt smajl. Så mycket som händer. Styrka och osäkerhet på samma gång. Så mycket jag.



Andra dagen begav vi oss ut på vandring på ön. En decimerad styrka gick via höga åsen till Sälgömman och tittade på... just det. Sälar. Och så satte jag en myras liv på mitt samvete för att vi skulle få se ett myrlejon in action.


Lunchen serverades på stranden, en klassisk korv i tunnbrödsrulle.


På hemvägen hoppade jag i och simmade 3 km längs stranden. Stökiga vågor och motvind gjorde det besvärligt, men jag var stark och lekte att jag var ett jättefartyg som skar genom vågorna.



Efter middagen gick vi ner på stranden, åt jordgubbar med vispgrädde, drack bubbel och tittade på solnedgången.



Tredje dagen promenerade vi till Hamnudden och tittade på Gamla gården. Slirade dit längs stranden och gick genom skogen hem. Regnet hängde i luften men under eftermiddagen sprack det upp.



Passade på att snöra på mig löparskorna innan middagen och springa ner till stranden. Joggade ut på Bredsandsudde och gjorde löpskolningsövningar, tränade bålstyrka och avslutade med ett dopp i havet. Ett av mina finaste pass någonsin. Kort men effektivt i oslagbar miljö.


Sista dagen var vi tvungna att lämna stugan kl. 12 men båten gick inte förrän 17:30 så vi hade gott om tid att tillbringa på stranden innan vi gick och lagade en tidig middag i det allmänna köket på campingplatsen.


Även hemresan gick lugnt till. Åt ett sjösjukepiller för att vara på den säkra sidan, men det var knappt så det hade behövts.

Sammantaget en väldigt fin och avkopplande semester, och trots att vi gick ungefär fyra mil så hann vi även ligga på stranden, äta kakor och dricka massor av vin.

Inga kommentarer: