lördag, september 19, 2009

Fin-fin lördag på landet

Idag har verkligen varit en superfin höstdag här på landet. Gick upp tidigt och åt en god frukost. Scan har börjat sälja pålägg (typ skinka, kalkon, leverpastej) i småpåsar à 50 gram som man får blanda fritt för 27 kr. Billigare än 150 gram av samma sort och mycket roligare!

Sen åkte vi in till Trosa och gick först en långpromp med Elsa längs vattnet i viken in mot Tureholm. Handlade mat (inget godis, men fikabröd), var på Systemet och åt lunch. Besökte även Trosa Antik & Prylar där jag köpte en (för dyr) klänning. Den kommer sannolikt bara hänga i garderoben men jag blev kär i den och hade inget annat väl än att hosta upp.

När vi kom hem gjorde vi en insats på tomten med gräsklippning, krattning och ogräsrensning. Jontis sågade upp ved som vi sen la på tork mot boden. Samtidigt passade Sörmlands alla fåglar på att i samlad tropp lämna landet. Dramatiskt och vemodigt. Motorvägen söderut verkar gå här utanför över vattnet.

En dusch senare sitter jag nu uppkrupen i soffan med Korv-fia på ena sidan och Snutte-Jont på andra, med en skål nötter framför mig och en öl i handen. Om en liten stund ska vi tända grillen för vad som mycket väl kan bli säsongens sista grillmiddag.

Missbrukare eller inte, men livet är ganska härligt!

Pelargonerna blommar men har fått höstfärgade blad.


Gräset är grönt och min nyanlagda rabatt har tagit sig fint.


Veden är sågad (men inte huggen) för att torka.

Inga kommentarer: