torsdag, oktober 27, 2016

Brutit ihop och kommit igen

#filter

Så. Nu har jag brutit ihop och kommit igen. Tack, tack, tack alla vänner som efter mitt förra inlägg har tipsat, peppat, stöttat och spridit kärlek. Jag känner mig lyckligt lottad som har er!

Jag har samlat fakta:

Diskbåck i nacken
Konstaterat av fyra akutläkare, en husläkare, en neurolog, två sjukgymnaster och en naprapat. MR genomförd. Beräknad rehab - några veckor till en evighet. Utvecklingen har hittills varit hyfsad.

Överansträngning i foten 
Konstaterat av en ortoped. Remitterad till MR. Beräknad rehab - oklar. Ingen utveckling hittills.

Game plan
Inte kasta in handduken innan jag fått resultat från röntgen och en, två eller tre second opinions på foten.



#sjukgymnastik

Vad kan jag göra
Sjukgymnastik - Tre gånger om dagen för att stärka de små muskler som stabiliserar nackkotorna och för att få bättre hållning, eftersom dålig hållning och ergonomi är troliga bakomliggande orsaker.

Yoga - Jag kan inte göra chaturanga eller armbalanser, men det hindrar inte att jag modifierar passen och fokuserar på andra saker, som andning, flow och fördjupning i de positioner jag behärskar.

Simma - Med fenor för att kunna hålla ett rimligt tempot eller teknikträning utan fenor med fokus på korrekt genomförande. Jag är kanske inte så snabb utan fenorna, men jag kan fortfarande jobba på att få en snärtig höft, effektivare benspark eller ett bättre ryggsim.

Cykla - Nöden har ingen lag. Är inte alls främmande för MTB-turer i skogen med Reka och sunt skeptisk till att placera en trainer i biorummet igen.

Crosstrainer - Borde ha varit ett stående inslag i min träning inför Rockman. Trappmaskin eller crosstrainer är skonsamt mot foten och ett utmärkt alternativ till löpning.

Styrketräning - Under regelbunden övervakning av grymmaste PT-Tompa så att jag inte belastar fel muskler pga skadorna. Perfekt att ägna hösten åt att bygga upp massiv styrka i ben, höfter och rumpa. Och överkroppen för all del.

Sammanfattning
Ser man det så här så känns det faktiskt inte så illa. Snarare tvärt om. När jag har läkt och kommer igång med den vanliga träningen kommer jag vara i riktigt fin form. Nästa sommar kanske blir min bästa tävlingssäsong hittills.



Slutligen en välkommen egoboost. Känns onekligen ganska mäktigt att få en artikel länkad i Vansbrosimningens nyhetsbrev, nämnd i samma sammanhang som bästa simgurun Micke Rosén. Jag känner mig ödmjuk och lite stolt. Karriären pikar.

Läs min artikel här och Mickes dito här.

Inga kommentarer: