fredag, januari 25, 2013

Träningsupplägg


Snyggare än så här är jag inte efter träning. Nästan död. Idag blev det intervaller på löpbandet i gymmet och sedan armhävningar och plankan. Är EXTREMT nöjd och stolt över mig själv. Inte så mycket för löpningen utan för att jag kunde göra 45 armhävningar på tårna. Förvisso i tre set, men ändå, bara så där. För att jag bestämde mig för att jag kunde. Stark!!!

EM bad mig skriva några rader om hur just mitt träningsupplägg ser ut, så det kommer här. Jag försöker hålla följande plan under tre veckor:

Måndag: vila (eller lättare träning, typ yoga eller simning)
Tisdag: yoga och löpning lätt distans, 6-10 km.
Onsdag: styrketräning och simning, ev. yoga.
Torsdag: intervaller på löpband, 6-7 km.
Fredag: styrketräning
Lördag: vila
Söndag: löpning långpass, 15-20 km.

Fjärde veckan är vilovecka och då gör jag precis vad jag känner för. Mer om det kan man läsa här. Jag tränar helt enkelt inte om jag inte har lust. Och om jag tränar så blir det lättare, kortare och mer oseriöst. För mig som faktiskt inte alltid tycker det är kul att träna (det kan låta orimligt, jag vet) så är det en bra morot för att orka köra hårt under tre veckor.

Jag har lätt för att bli manisk, speciellt om träningen går bra, vilket jag nämnde i förra inlägget. Därför jobbar jag på att tycka det är okej att missa ett pass eller att byta ut det. Vill jag bara springa två dagar i veckan så är det okej. Man behöver vila också.

Sen tillkommer förstås allt promenerande med hundarna och träning av dem, men det är ju inte riktigt samma sak, även om det ibland kan vara nog så ansträngande.

Jag frågar mig ibland varför jag gör allt det här, och svaret är enkelt: jag mår inte bra annars. Jag ser träning som något man bara måste göra, vare sig man gillar det eller inte. Som att jobba, sova och äta. Man bara gör det. Tänk om fler tänkte så...

2 kommentarer:

EM sa...

Tack, detta uppskattades mycket :)
kram på dig!

Annie sa...

Önskar jag hade lite av din diciplin Sofia.
Tycker du är grym och du inspirerar!