torsdag, juni 13, 2013

Onsdagsträning som genererat träningsvärk

Fast med även händerna i en TRX...
När jag vaknade i morse hade jag en fruktansvärd träningsvärk i hela överkroppen. Inte helt oväntad. Körde ett PT-pass med Tommy i gymmet igår och det hade varit klurigt även om jag inte varit frånvarande från gymmet i tre-fyra veckor. Men en rolig utmaning var det. Armhävningar med både händer och fötter i TRX:en, några olika övningar för bål och midja, armhävningar med fötterna i TRX:en och händerna på liten medicinboll, hjulet med knäna på pilatesboll, några plankor med fötterna på boll och rotationer osv...

Kan inte säga att jag klarade allt galant, men jag fixade betydligt mer än jag trodde att jag skulle göra när jag hörde vad det var för övningar planerade. Målet för sommaren blir förstås att klara dem lika imponerande enkelt som PT-Tompa. Han är sjukt stark! Och övningarna är ett bra partytrick.

När jag åkte från gymmet hade jag problem att ens lyfta armarna över huvudet, vilket oroade mig eftersom det som vanligt var crawlkurs på kvällen. Men det gick bra. Och passet blev oväntat roligt och givande. Det var bara en simfröken igår och ibland har jag lite svårt att förstå vad han menar när han säger saker. Dessutom ger han väldigt sällan personlig feedback. Kombinationen av de båda simfröknarna är därför ofta det som gör passen riktigt bra, och det märks när en av dem saknas.

Men igår funkade det som sagt fint. Vi fick laborera med tempo och antalet armtag samt öva på att simma 25 meter "så snabbt vi kunde utan att andas". Otroligt vad man kan pressa sig till. Det flimrade för ögonen mot slutet av en av de sex 25:orna men nog fan skulle jag hela vägen in i kaklet utan att andas. Klarade det och kände mig nöjd! Eftersom simning är så roligt (just nu) så har jag redan bokat in fortsatt kursande till hösten. Enda nackdelen är att den inte börjar förrän kl. 20:45 på kvällen. Vintertid brukar jag normalt sett sova vid den tiden, sen ganska många timmar tillbaka...

Inga kommentarer: