lördag, januari 02, 2016

Marocko dag 4 - Game of Thrones

Vi valde att inta vår frukost på takterrassen imorse. Omelett, marockanska pannkakor, färskpressad juice, fruktsallad och baguette serverades med stor precision. Mohammed, vår bergsguide i Atlas, åt bröd med olivolja och myntate med tre sockerbitar till frukost, så det vi har ätit om mornarna är eventuellt inte att betrakta som traditionellt marockanskt.

Vi blev sedan skjutsade av Hammou till norr om Sidi Kaouki. Vägen dit var provocerande dålig till en början, men då visste vi inte hur illa det skulle komma att bli. Till slut klev vi ur bilen och gick sista biten istället, vilket gick snabbare än att åka. Vägen ner till stranden var rena djurparken. Vi såg åsnor, getter, får, dromedarer, kor, hundar, katter och tyska surfare.

Här binder man fast djur i benen istället för i huvudet och det verkar helt okej att slå på dem med en pinne eller kasta sten efter dem när andan faller på. Ogilla! Trodde först att marockaner hade respekt för djur men har tyvärr fått ändra åsikt.

Att promenera längs stranden var fantastiskt. Vi gick i några timmar med den värmande solen i ansiktet, Atlanten med stora vågor till höger och märkliga bergsformationer och sand till vänster. I byn Sidi Kaouki åt vi lunch, tanjine koefta de beuf, på ett surfarhak bredvid stranden.

Fick det nästan lite stressigt tillbaka till Essaouira för att hinna till vår förbokade, complimentary tid i hotellets Hammam. Det var dock inte mer bråttom än att vi hann stanna till längs vägen och titta på de träd av vilkas frukter man gör den marockanska arganoljan.

Arganfrukterna ser ut som gröna oliver men de äts inte av människor, utan istället smaskar getter i sig köttet på de frukter som fallit till marken. Kvar blir ungefär ett ekollon. Dessa ekollon krossas försiktigt, Hammoud visade hur enkelt det var men Jonas lyckades enbart krossa en sten när han försökte, och mandeln inuti plockas ut och pressas till olja. Plockandet och pressandet görs av skilda och ogifta kvinnor i kooperativ. Now you know.

Jag har aldrig varit på Hammam förut och det var en upplevelse, även om hotellets version av badet sannolikt var turistanpassat och väldigt litet. För en kort sekund var jag tvungen att rannsaka mig själv och fundera på om jag var blyg över att visa brösten för en främmande människa. Kom fram till att svaret var nej - en gång visade jag mina tillgångar för Tomas Holmqvist i utbyte mot en cider - och det här var trots allt mindre märkligt.

Jag har aldrig blivit så ren. Och aldrig blivit så ogenerat tvättad och skrubbad av någon. Ja, tvållöddertrasan var även innanför bikinitrosorna. Helt oblygt. Jag minns en gång i tiden när jag hade en komfortzon. Varför är det plötsligt så populärt att sparka mig ur den?

Det complimentary Hammamet följdes upp av en timmes lika complimentary massage. Bänkar stod uppställda i vårt rum när vi kom tillbaka från tvagningen och massagen inkluderade hela kroppen. Ja, då menar jag e.x.a.k.t hela kroppen, utom innanför framsidan på trosorna. Tjosan.

Lite mosiga efter den totalt två timmar långa behandlingen drog vi ut på stan och kollade på solnedgången. Gick lite vilse till en början och hamnade i någon riktigt dodgy del av staden, som fick oss att bestämma att vi hädanefter alltid skulle hålla oss till huvudgatorna, innan vi hittade ut till torget. Murarna kring Essaouiras stadskärna var förlaga åt slavstaden Astapor i Game of Thrones och de utgjorde en vacker kuliss åt solnedgången och de enorma vågor som slog in mot stranden.

Avslutade kvällen på en riktigt trevlig fransk restaurang, Table by Madada, och med att försöka byta Jontans Levisskjorta mot en liten röd marockansk matta. Fortsättning följer.

Imorgon åker vi och provar lyxliv i Marrakesh!

Läs också:
Marocko dag 1 - Star Wars
Marocko dag 2 - Sagan om ringen
Marocko dag 3 - Historieätarna
Marocko dag 5 - Narnia
Marocko dag 6 - The Wolf of Wall Street
Marocko dag 7 - Singing in the rain
Marocko - lite allmänna tankar kring en fantastisk resa