lördag, december 10, 2016

Heartbeat heroes


Jag har under större delen av hösten simmat Human Ambition-passen i Vårby med fenor för att avlasta diskbråcksarmen och bygga självförtroende. Sedan ett par veckor är jag så gott som återhämtad, men jag har ändå fortsatt med fenorna, mest för att det är roligt att vara snabb.

Efter PT-passet med Hasse igår pratade vi lite om användandet av hjälpmedel i allmänhet och fenor i synnerhet, och då föreslog han att jag skulle simma insim, allt löst och eventuellt avbadet utan fenor, och att jag kunde lägga in hjälpmedlen i längre serier istället, för att kunna pressa ut mer mot slutet.


Huvudseriens upplägg idag med 3x(8x75 f3 + 8x25 hård/lös) passade perfekt för det:

Första varvet körde jag sammansatt (start 1:45, ca 1:16 (motsvarar 1:42/100m)).
Andra varvet med paddlar och dolme (start 1:45, ca 1:12 (motsvarar 1:36/100m)).
Tredje varvet med fenor (start 1:30, ca 1:07 (motsvarar 1:30/100m)).

Jag var nära att ge upp efter de två första 75:orna, men sen lossnade det och allt som allt tycker jag ändå att det gick finfint!


Under andra varvet fick jag dessutom ytterligare en gadget av Micke, en mojäng med en kula i som sa plipp varje gång jag roterade höften. Fick jag till en snärtig rörelse kom plippet nästan omedelbart och om jag roterade långsamt så kom det med lite fördröjning.

Jag var som en liten klickande delfin under vattnet. Om mojängen förbättrade min höftrörelse ska jag låta vara osagt, men jag fokuserade i alla fall på det partiet lite mer.

Inga kommentarer: