söndag, mars 17, 2013

Hårt jobb

Idag har jag varit på Salsta slott och druckit afternoon tea å tjänstens vägnar. En form av kvalitetssäkring inför de fem busslaster "gråhuvuden" (som en kund jag pratade med i telefon kallade sig och sina medpensionärer) jag ska skicka dit i maj.

Först fick vi en mycket intressant och väldigt underhållande guidad visning av slottet. Den innehöll allt från dåtidens Ikeakatalog, handknutna gardintofsar och Stureplansbrats till spöken, stora spikhuvuden i vackra, detaljerade dörrfoder och världens enda rum med bevarade tapeter gjorda av kalvbuk.

Sedan drack vi afternoon tea med mackor, scones och marmelader, olika små kakor och en chokladbit. Hårt jobb idag alltså.

Av besöket fick jag massor av inspiration till vår renovering hemma. Nu vill jag ha handvävda sidentyger på väggarna, empiregardiner i fönstren, stora porträtt i guldramar av mig och Jonas till häst med hundarna springandes bredvid, målningar av våra föräldrar över dörrposterna, 3D-takmålningar och en barockinspirerad säng.

Det är väl det.

Inga kommentarer: