måndag, juli 04, 2011

Cykling på riktigt


Idag har jag cyklat! 22 km, 1 timme, 4 kommuner.

Jag har nog aldrig förut cyklat på en cykel yngre än 10 år och ännu mindre på en snabb modell. Jag hatar att cykla. Man får smärtor i stjärten, det är alltid uppförsbacke och alltid motvind. Men Jontan gillar att cykla och jag skulle gärna hitta någon form av träning som vi kan göra tillsammans. Eftersom han redan har ratat både gym och löpning så återstår bara för mig att tycka det är lajbans att cykla. Första provet blev idag.

Iklädd Jontans cykelbrallor med vadderad bak (hur jag fick plats i dem är en gåta), hans cykelskor, min pulsklocka och förhållandevis töntiga hjälm gav jag mig iväg. På Jontans cykel förstås. Snabb och lätt, inga bortförklaringar, ursäkter eller undanflykter. Nu eller aldrig.

PLUS
  • Man kommer fort fram, får se mycket
  • Mer vila än vid löpning
  • Trivsamt med lite högre hastighet
  • Viss frihetskänsla
  • Känns inte när man blir svettig
  • Bra träning för benen
MINUS (alla negativa förväntningar bekräftade)
  • Ont i baken
  • Motvind
  • Uppförsbacke
  • Mjölksyra... fy fan
  • Dåliga bromsar - läskigt
  • Lite tråkigt till och från
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag inte är säker på någonting. Jag behöver prova igen innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa en dyr cykel eller inte. Jag tyckte att Jontans cykel kändes en aning för liten och att aldrig riktigt få räta ut benen störde mig och påverkade turen negativt. Att cykla med sällskap skulle förmodligen också höja värdet på upplevelsen.

Jag är ändå försiktigt positiv.

2 kommentarer:

Erik Joelsson sa...

Sällskap gör stor skillnad! Annars kan jag hålla med om att det blir trist i längden och man får jobba lääänge för att få ihop några brända kalorier jämfört med löpning. Å andra sidan kan man hålla på länge utan att gå sönder. Långa helgdagsturer med fikamål är min favorit.

När det gäller cykel och bakvärk så gäller det att ha en cykel i rätt storlek, rätt sadelhöjd osv, men allra viktigast är rätt bredd på sadeln. Kvinnor behöver generellt bredare sadel än män (de har bredare rumpor har jag hört). Sadlar som följer med cyklar är nästan alltid för smala. I en bra cykelaffär kan man få rumpbredden uppmätt. Med min sadel och bra blöjbyxor är rumpvärk faktiskt inte mitt största problem med cykling. ;)

Kul att du testat cykling iaf. Själv kör jag ju sånt av och till nuförtiden, men nån riktig cyklist vill jag inte kalla mig.

annastei sa...

Grymt! Vätternrundan 2012? :)