torsdag, januari 05, 2012

Agilitytävlingar på Kistamässan





Idag har jag och Päls-Elsa gjort lagdebut i agility på Kistamässan. Det kanske inte är optimalt att tillbringa tio timmar i en skränig mässhall efter att ha legat sjuk i horistontalläge i tre dagar, men jag ville ju så fruktansvärt gärna! Och jag mår efter omständigheterna bra. Trött i huvudet och kroppen, men känner mig inte sjuk längre.

Laget bestod av mig och Elsa, Annie med BC:n Stella och Lena med tollarna Vilda och Engla. Vi blev som lag diskade i dagens alla tre lopp, men lyssna nu:

Jag och Elsa diskade oss bara i ett av tre. Rekord! Succé! Fanfar!

Första loppet, agilityklass med gunga, gick rysligt dåligt. Det var halt på golvet, Elsa sladdade omkull, sladdade förbi slalomet och jag tappade helt gnistan. Funderade nästan på att åka hem och skippa övriga lopp eftersom det kändes som om skaderisken var för stor.

Men folk runtomkring sa att hundarna lär sig att ta det lite försiktigare och eftersom det var första gången inomhus på matta för mig och Elsa så gav jag det en chans till. Andra loppet var också agilityklass men utan gungan, och nu klarade vi underlaget mycket bättre. Dessutom hade någon kommit på att hundarna fick bättre fäste om man blötte tassarna. I loppet fick vi 10 fel för två vägringar. Jag märkte bara en vägran, men vi trixade lite framför något hinder så det kanske var där. Kände mig ändå väldigt nöjd efteråt. Kontaktfälten gick bra.

Tredje loppet var en hoppklass och banan kändes svårare än de tidigare två. En serpentin och en lite svår tunnelingång bland annat. Nu stämde allt och när vi kom på sista raksträckan andades jag ut och tänkte "YES, första nollan!". Det får man inte göra, det vet alla. Elsa kraschade näst sista hindret och vi fick 5 fel. Är ändå jättenöjd med loppet, kan vara ett av våra bättre.

Oklart om jag eller Elsa är tröttast nu. Mina ben värker och läpparna har blivit torra och svider. Elsa skötte sig i alla fall bra idag även utanför planen. Positivt var att hon inte alls blev påverkad av miljön som jag trodde, och negativt var att hon bitchade mot sina lagkompisar.

Trattefnatt fick tillbringa dagen med sin "mormor och morfar". Informationen om hur det gått var knapphändig så jag gissar på att hon charmade ihjäl dem och att de snart kommer försöka ta henne ifrån mig. Glöm det.

Puss, hej.

4 kommentarer:

Helga sa...

Inte alltför korta klor, bort med allt hår mellan trampdynorna och släng tassarna i baljan sekunden innan start, då brukar det funka hyffsat. :)

Den hårda betongen under den tunna mattan tycker jag är värst. Den sliter rätt bra på deras kroppar. :/

Anonym sa...

wohoo! va kul!! grattis :D

Sofia sa...

Tack!! :)

Gunnika sa...

Grattis till bra prestationer! :)