onsdag, januari 11, 2012

Twilight - bokserien


Så har jag läst ut julklapps-Twilightböckerna. Alla fyra. Älskar att läsa ungdomsböcker, det är alltid så lyckliga slut. Inga hjältar dör, någonsin. Men böckerna var också en källa till upprördhet, i alla fall vissa saker. Så det var skönt att jag fick prata ut lite om detta med (väl insatta) HP när vi fikade igår.

Följande skillnader mellan filmer och böcker irriterar mig:
1. I böckerna är Bella och Edward ursinniga och rasande, hela tiden.
2. Bok-Bella är klumpig och bortkommen.
3. Film-Jake är för kort.
4. Film-Edward är inte tillräckligt snygg.
5. De verkar ha gjort filmvampyrerna fulare än de är i verkligheten.
6. I filmen får man känslan av att det skulle kunna bli Bella och Jake.

Kanske något annat som jag glömt. Gillar i alla fall filmerna bättre än böckerna. Språket i böckerna faller mig inte riktigt i smaken. Nu är de ju översatta till svenska, så den engelska varianten kanske  hade varit bättre, men jag tror inte det.

Så nu återgår jag till att läsa deckare igen. Närmast ut är Kristina Ohlssons senaste.

1 kommentar:

Sara J. sa...

Så du kunde inte hålla dig ifrån dem trots allt. :)