tisdag, december 30, 2014

Camp Snowman med Human Ambition



Igår var jag och Lindad på simträning med Human Ambition i Vårby simhall. Jag har aldrig simmat för Micke Rosén tidigare och såg fram emot att göra det. Tänker att det kan vara bra att prova en konkurrerande simfröken ibland, för att få nya perspektiv.

Passet vi skulle köra hade fått namnet Ready an' Willing och bestod av uppvärmning, många 75:or i tröskelfart med 3x100 meter aktiv vila emellan och några korta sprintar som avslutning (men så långt kom aldrig jag och Linda). Totalt 4700 meter.

Tröskeldelen, så som jag valde att köra den blev:

12x75m start 1:45 ss (höll tempo 1:48-1:52/100m) + 3x100 ss
10x75m start 1:40 fenor (höll tempo 1:39-1:42/100m) + 1x100 rygg + 2x100 ss
8x75m start 1:40 dolme (höll tempo 1:42-1:48/100m) + 1x100 ss

Jag fick ihop 3450 meter inklusive uppvärmning. Det var så långt vi hann under 90 minuter och jag är nöjd med det. Det enda jag önskar att jag gjort annorlunda var att byta plats på dolme och fenor i intervallerna.

3450 meter betyder att det blev mitt längsta bassängpass hittills, bortsett från de 10.000 meter jag simmade under Lars Frölanders julafton, och av dessa gick alltså 2250 meter i tröskelfart.

Så ja, det var ett riktigt tufft pass. Men det var samtidigt roligt och utmanande. Micke var bra. Trots att vi var många i bassängen så hann han gå runt och ge feedback, och han påminde mig om samma saker som Hasse brukar göra, men med lite andra ord.

Nu har jag ju bara simmat just det här passet med Human Ambition, så jag ska inte dra några förhastade slutsatser, men det kändes som att det här främst var simträning för "riktiga" simmare. Nivån var hög!

Skulle vilja dra en parallell till Andres Szalkai och hans program för marathonträning. Han är förstås både en fantastisk löpare och tränare, men som nybörjare tycker jag att man ska vara uppmärksam på sin kropp om man följer hans program, så att inte träningen blir för hård, med skador som följd. Har man bara lite koll och anpassar nivån efter erfarenhet så funkar det klockrent. Tänker att HA fungerar på ungefär samma sätt.

Så en insikt jag tar med mig från igår är att min nuvarande träning är väldigt väl anpassad för mig, på den nivå jag befinner mig just nu. Visst hade jag kunnat ta mig igenom hela gårdagens pass om jag haft lite mera tid, men det hade varit slitsamt. Och jag skulle aldrig klara att simma såna här pass regelbundet. Just nu. Hur långt man än har kommit är det alltid längre kvar.

Däremot blev jag väldigt inspirerad (som om det behövdes). Jag vill så mycket! Only the sky is the limit.

Inga kommentarer: