fredag, december 12, 2014

PT-pass #9 och nytt PB på 50m


Åååh vad jag tycker mycket om min simfröken! Simmade ett pt-pass med Hasse i Vasalundshallen imorse och det var sjukt roligt och givande. Han är så grymt bra!

Hasse förklarar saker på ett sätt som jag förstår och han får mig alltid att känna mig säker på att jag kommer klara av det jag ska göra, vad det än må vara. Jag blir fokuserad och supertaggad! Önskar han stod på kanten varje gång jag simmade.

Kände mig en smula nervös innan jag hoppade i bassängen idag, eftersom jag var orolig att kroppen skulle kännas seg igen. Och visst var uppvärmningen lite som en käftsmäll. Och benspark dödar mig. Men sen kan jag inte klaga.

Fick först update på tekniken. Slappna av i nacken och ner med hakan, slappna av i underarmen i återföringen (axeln ska leda) och glid ut ordentligt. Draget och rotationen var okej.

Simmade sedan en trehundring där Hasse klockade varje 50:a. Helt okej jämnhet. Första på 0:59, andra på 1:00 och resten på 1:02. Totaltid 6:07. Kul att jämföra mot mitt första pt-pass i februari i år då Hasse klockade samma sträcka på 7:14. Då hade jag lika många armtag på första längden som jag hade idag, 20 st, men på sista hade jag 23 då och 21 idag. Mycket glädjande siffror!

Sen körde jag:
4x50 m, fart 3 start 1:15 (51.0, 51.5, 51.0, 51.0)
3x50 m, fart 4 start 1:30 (47.5, 46.5, 47.5)
2x50 m, fart 5 start 1:45 (41.5 PB, 44.0)

Mellan varje set var det lång vila och lite plask.

Känner mig en smula sur över att jag inte kom under 40 sekunder på näst sista sträckan. Tanken var att jag skulle ge allt på första och inte tänka på att jag hade en 50:a till efteråt. Och jag försökte verkligen ösa på, och det kändes snabbt, men det var irriterande att det inte gick ännu snabbare. Ja, trots att längderna innan inte direkt var någon walk in the park.

Jag försöker vara nöjd ändå. Utvilad kommer jag förhoppningsvis under 40.

Och mina nya mål kvarstår. 100 meter under 1:30, 50 meter under 35 och kanske även 200 meter under 3:30. Jag ville sätta upp målet 1000 meter öppet vatten på under 15 minuter också, men där satte fröken ner foten och sa stopp. Beviljades icke. Det var för snabbt. Fick nöja mig med 17.5 minuter men det är väl gott så.

Roliga mål. Rolig simning. Roligt allt. Hurra!!!

Inga kommentarer: