torsdag, oktober 15, 2015

Rätt fart är viktigt


Jag tycker om hösten, men jag tycker inte om när det är kallt. Igår frös jag som en tok redan innan jag hoppade i bassängen för ett distanspass, och det tog lång tid innan jag fick upp värmen.

Simmade huvudserien på 2000 meter som en klocka. Fint och jämnt, lugnt och stabilt. Jag sätter gärna ett = mellan snabbt och bra, och simmar ibland lite snabbare än jag borde. Men det är inte rätt juh!

Att kunna hålla rätt fart är en utmaning i sig. Extra svårt blir det när jag lägger till hjälpmedel som fenor eller paddlar och dolme. Det är så lätt att vilja trycka på för mycket och få skitbra tider, men det är inte det som är uppgiften här. Men vilka rikttider bör jag egentligen ha?

Igår simmade jag 6x100 meter med fenor i fart 2- på 1.39-1.40 rakt igenom. 8x50 meter med paddlar och dolme i fart 2+ på 45-47 sekunder. Är det bra? Jag vet inte. Känslan var det i alla fall.

Avslutade med 8x25 meter med 12.5 meter sprint och 12.5 meter löst. Äntligen en chans att laborera med frekvensen och känslan i draget! Inget att hålla igen på, fullt ös! Gillar övningen.

Sist av allt gjorde jag 10 startdyk med tre armtag. Det var kul och även om det var lite blandad kvalitet på mina landningar så var alla starter tillräckligt bra för att jag skulle kunna ha fortsatt simma en längd eller två.

2 kommentarer:

Sara sa...

Har du gjort ett CSS-test? Även fast formeln är lite korkad så är det ändå ett bra verktyg för att hitta en fart som du ska orka hålla under en längre tid. Kolla på http://www.swimsmooth.com/training.html :-)

Sofia sa...

:) Jag kikade lite på det när du skrev om det i bloggen, men har inte gjort testet ännu. Har iofs ganska bra koll på mina farter utan hjälpmedel, men blir förvirrad när jag lägger på fenor eller paddlar.

Ska nog ändå göra testet. Det verkar kul! :)