måndag, mars 05, 2012

Ordningen återställd


Borta bra men hemma bäst! Vad härligt det var att komma hem till lurvbollarna igen.

Tog träningsväskan och drog iväg till golfbanan igår eftermiddag. Solen sken, jag kunde hänga av mig jackan i ett träd och det var vår i luften.

Reka och jag tränade fotgående med fokus på lite längre raksträckor utan att jag skulle fega ur och bli godisautomat. Det gick bra! Reka höll fin fokus hela tiden och trots att det egentligen inte handlade om mer än kanske 10-20 meter så är det betydligt längre än jag lyckats hålla tillbaka belöningen innan. Provade också externbelöning för första gången. Det tog ett tag innan hon fattade att det var i skålen godisen eller lekisen låg, men sen gick det bra. Jag gillar externbelöning.

Med skålen bakom tränade vi även ställanden, men det gick så där. Jinxat. Vi kämpar vidare. Jag ska sluta tro att jag har en hund som fattar vad det går ut på och sänka kraven lite. Sluta jämföra med Elsa.

Elsa fick också träna längre sträckor i fotgåendet och inkallning. Hade tänkt köra ställanden och lägganden men hon hade så dåligt tempo på inkallningarna så det blev fokus på att få upp det.

Avslutade med platsliggning där jag turades om att låta dem springa till skålen och ta belöning. De är inte alltid jättebra på att lyssna efter vem jag adresserar så det var en bra övning.

I morse åkte vi till klubben och spårade. Ja, du läste rätt. Första gången på väldigt, väldigt länge. Var osäker på om Reka skulle komma ihåg vad det handlade om så hon fick två korta, enkla spår. Det första, typ ett L fast med mjuk båge, kanske 75 meter och leksak i slutet, gick riktigt bra. Liggtiden var ungefär en timme och underlaget vildvuxet gräs.

Det andra var ett ostbågsformat skogsspår, ca 100 meter med pinne och gotteburk i slutet. Började bra men någonstans i mitten blev hon osäker, cirklade runt en del, var på väg åt fel håll, tittade frågande på mig, letade lite till, hittade spåret och avslutade med att hitta pinnen. Stor succé! Vilken glädje!

Elsa fick ett kringelkrokigt skogsspår, kanske 300 meter med fyra pinnar som hon tog klockrent. Var dock väldigt het så jag fick linda spårlinan tre varv runt handen för att orka hålla henne. Hon har definitivt inte glömt hur man spårar.

Medan vi väntade på att spåren skulle ligga till sig gick vi promenad och tränade hopp på appellplan och slalom på agilityplan. En bra morgon på det hela taget.

1 kommentar:

åsah sa...

kul att du kommit igång med träning och spår igen :D