onsdag, april 13, 2016

Saker att träna på


Igår träffade jag som vanligt Theresia i Vasalundshallen. Det syns inte på bilden, där ser vi nästan kyrkliga ut, men först var vi jätteomogna och antastade Flodis under förfikat. Sen simmade vi.

Det kändes som om jag höll på i flera timmar med mitt pass. 75:or i tröskelfart och lite annat grejs. Var ytterst nära en mental kollaps men klarade mig igenom alla intervaller. Simmade dessutom rätt bra, om jag får säga det själv.


Sen har jag roat mig med att klocka tiderna per 25:a från filmen på min hundring från Simutmaningen. Trodde att det var på sista längden jag tappade allt, men näst sista gick faktiskt nästan lika "långsamt".

På sikt vore det fint om jag kunde hålla alla i ungefär samma fart som den första, och jag förutsätter att det är något jag kommer klara i framtiden. Varför inte, liksom?

Min utvecklingspotential:
  • Benspark - små, snabba kickar UNDER vattenytan. På filmerna syns att jag fortfarande är över ytan då och då och sparkar hejvilt i luften.
  • Grepp - finslipa tekniken, snabbt hitta vattnet och få ett bättre tryck. Även när det går fort.
  • Voltvändningar - träna mer i hög hastighet med bra frånskjut. Tänker att jag skulle vilja glida lite längre under vattnet än vad jag gör också.
  • Starter - mer kraft och höjd i frånskjutet. Öva reaktionssnabbhet och säkerhet så att jag alltid får behålla glajjorna vattenfria.
  • Målgång - få till tajmingen.
  • Syratålighet - så att jag pallar ett högre tempo längre utan att tvärdö.
  • Andningskontroll - färre andningar på 50 meter, men ändå kunna hålla bra tempo. 
Jag vill också få in någon typ av tävlingsträning. Antar att upplägget på en vanlig masterstävling påminner om Simutmaningen? Uppvärmning i vattnet, sedan en lång stunds väntan på kanten innan det är dags att hoppa i och prestera sitt bästa. Det är inte helt lätt, varken fysiskt eller för nerverna.

Ibland kan jag känna mig ledsen över att jag inte upptäckte simning för sådär 30 år sedan. Samtidigt känner jag en enorm glädje över att jag har hittat det nu! Och att träna så pass helhjärtat ger en extra dimension som är ny för mig men väldigt inspirerande. 

Inga kommentarer: