tisdag, mars 01, 2016

Ett långpass i två delar

Medan ungdomar, seniorer och övriga entusiaster roade sig i skidbacken idag så gjorde jag helt andra saker.

Började med 20 min rörlighet och styrka för axlarna, på hotellrummet, med mitt hemifrån bifogade gummiband. Sen vilade jag.

Därefter packade jag min ryggsäck med ombyte, energi, camelpåse, pistkarta och mobiltelefon, och lubbade i sakta mak iväg mot Bad Gastein.

Följde ån genom dalen, där vägen slingrade sig platt och fin, tills jag närmade mig Bad Gastein och en rejäl stigning kom. Sannolikt inte mer än högst 150 höjdmeter, men bitvis med ganska brant lutning. Ett välkommet inslag!

Efter totalt 9,3 km, och ett antal irrande felspringningar, checkade jag in på Stubnerkogelbahn I, en lift som halvvägs till toppen byter namn till Stubnerkogelbahn II.

Ytterligare 1200 höjdmeter upp, som var betydligt lättare att avverka än nyss nämnda 150, väntade D, JG, Lim och Roger Ström - min dröm med lunchen. Spaghetti bolognese. Var väldigt glad över att kunna byta till mina medhavda torra kläder. Löpning i en dalgång på 850 meters höjd kräver inte samma utrustning som stillasittande på 2250 meter gör, och är kläderna dessutom blöta... Hu ja. Torrt är bra!

När pastan var fullständigt uppäten och tallriken renslickad så var det bara att skubba hemåt igen. Bättre vägval den här gången gjorde att distansen nu slutade på bara 8 km. Totalt 17,3 km in på kontot. Ett gott dagsverke.

Avslutade dagen med att gå vidare till final i SM, StockholmsBussmästerskapet, i 28 meter medley. Stort! Finalen går på torsdag.

Inga kommentarer: