fredag, november 20, 2015

Kort jämförelse, Garmin 910xt vs. Garmin 920xt



Den här veckan vaktar jag en Garmin 920xt åt Medley som genomför ett test av "simklockor". Man kan inte säga att jag har fördjupat mig jättemycket i klockan, men jag har använt den på mina senaste träningspass. Har en Garmin 910xt sedan tidigare och den känns direkt klumpig i jämförelse med den nyare modellen.

Igår sprang jag fyra backintervaller i mörkret (använd reflex!) längs en liten slinga som innebar 2.5 minuter uppför och 4 minuter nedför. Hade både klockarna på mig, men bara pulsbandet från 910:an. Den nyare modellen hittade satelliterna snabbare än den gamla. Statistiken från löprundan och de båda klockorna syns överst på den undre bilden. Rätt intressant hur det skiljer sig, men det beror säkert på att jag har lite olika skalor i diagrammen.

En rolig funktion på 920-modellen är att den registrerar stegfrekvensen, vilket syns överst på det vänstra diagrammet. Får även någon liknande statistik för simningen, men kurvan går upp och ner så mycket att det är svårt att få ut något av det. Med lite god vilja skulle jag kanske kunna dra slutsatsen att jag i snitt använder 20 armtag/25 meter, vilket skulle stämma ganska bra.

Dagens lugna distanspass i bassängen var härligt i största allmänhet. Åkte till Sollentuna simhall istället för Vilundabadet som jag brukar. Slapp orealistiskt många tjocka tanter i duschen men råkade ut för kaosmånga barn som skrek och sjöng istället (vi kan, vi vill, vi vågar - på RÖÖSJÖÖSKOLAAN!).

Medan jag klädde på mig efter passet uppdaterade Garmin 920xt sig automatiskt med min mobil och Garmin Connect, så att jag direkt kunde gå in och titta vad jag presterat för tider i vattnet. Dagens myspass var på 2500 meter och helt utan konstiga teknikövningar som ökar risken för att klockan visar fel distans, och den stannade på 2525 meter. En okej diff på 25 meter, även om jag kan tycka att klockan inte borde ha räknat fel just där den gjorde det.

Till 920:an medföljer även ett pulsband för simning. Det mäter inte pulsen under vattnet, men om man ställer sig upp så att bandet kommer över vattenytan när man vilar så ska man kunna se sin puls. Jag hade det sjukt hårda och obekväma pulsbandet på mig när jag simmade i tisdags, men såg aldrig vilken puls jag hade så jag kan inte säga om det funkade bra eller dåligt.

Sammanfattningsvis kan man väl konstatera att jag är lite smygförälskad i Garmin 920xt. På webben spekuleras det i när de kommer släppa nästa modell, och någonstans läste jag "våren 2016". Helt obekräftade rykten, men jag hoppas det stämmer. När den släpps så kommer jag att vilja ha den. Tills dess får jag väl hänga kvar med min klumpiga 910xt.

Inga kommentarer: