måndag, oktober 06, 2014

Formel för Engadin Swimrun

Bild lånad från engadinswimrun.ch. Foto: Nadja Odenhage
Jag funderar en del på det här med Engadin Swimrun, det har kanske framgått. Det blir en sjuhelvetes jävla utmaning. Anmälan har inte öppnat ännu så helt säkra på att få en plats kan vi inte vara, men jag utgår från att det kommer ordna sig.

Det senaste jag gjorde i planeringen inför loppet var att ta fram en greppbar formel för hur vältränad jag behöver vara nästa sommar för att klara utmaningen. Det här var vad jag kom fram till kan vara ett rimligt längsta långpass någon gång i början på sommaren:

4 x (4 x Väsjöbacken + 1 km simning) + 2 x Väsjöbacken + 2 km simning

Formeln baserar sig på antalet höjdmeter som ska besegras samt simsträcka, och alltså inte på löpsträckan (4,6 mil). Jag vet inte om det här gjorde mig annat än rädd.

I dagsläget tror jag inte att jag kan springa upp för hela backen ens en gång. Tog delar av backen i tre intervaller en gång förra sommaren och det var fruktansvärt jobbigt. Till sommaren är det alltså hela backen 18 gånger som är målet. Känns en smula övermäktigt. Men å andra sidan får vi ju vila med simning (i 10-15 gradigt vatten) mellan vändorna...

Allt jag tänker nu är att jag inte har tid att sitta här och hänga, jag måste ut och träna! Dock är det vilovecka nu och lugn träning som gäller. Inga backintervaller idag alltså. Ibland har man tur...

Inga kommentarer: