lördag, maj 09, 2015

Ironman Mallorca 70.3

Jaaaa! Jag är så in i helvete grym! Det gick riktigt bra för mig idag.

Jag hade inga direkta tidsmål för tävlingen, inga ambitioner att göra något häpnadsväckande. Det enda jag gärna ville var att simma bra. Så det började jag med!

Starten gick från stranden så att man fick springa ut i vattnet och efter tips från Roger ("ställ dig längre fram än du tror i starten") så placerade jag mig nästan längst fram. Bra drag! Det var lite stökigt i början men större delen av de 1.9 kilometerna hade jag fritt vatten omkring mig. Försökte hålla ett bekvämt men stabilt tempo. Typ f2+.

Slutade på tiden 33:29, vilket motsvarar 1:45/100m. Så bra! I min åldersgrupp kom jag på plats 20/123 och bland damerna totalt plats 124/706. Inte så jävla illa va?

Tog det lugnt på växlingen till cykel och trampade sedan iväg med gott mod. Efter 20 kilometer kom den beryktade backen som jag provkörde förra söndagen med pipande andning, tårar och panikattacker. Hade bestämt mig för att köra 2 km i taget idag, äta något, sträcka på benen och sedan fortsätta uppåt en bit till. Så blev det icke. Jag tog hela backen och stannade först på toppen. Kändes så jävla awesome!

På vägen hem fick jag feeling av hur fint allting var och att de verkade ha stängt av hela Mallorca för att vi skulle kunna få köra 90 km cykling. Banan gick på motorvägsbreda asfalterade vägar utan bilar. Det var faktiskt helt grymt!

Med ungefär 1.5 mil kvar fick jag syn på Lim, som kört om mig långt tidigare, och i en kurva tog jag chansen att köra om och psyka henne lite med de vänliga orden -"nu får du öka tempot, kompis!". Tyckte jag var jättekul. Inte Lim. Så hon låg bakom mig sen och bidade sin tid, och på sista rakan mot växlingen drog hon om mig och det blev en spurtstrid. Eftersom jag är ödmjuk berättar jag inte hur den slutade. Eller jo förresten. Jag vann, men Lim var snabbare i loppet totalt, så jag tror det blev 1-1.

Jag var ganska säker på att min cykling skulle ta 4.5-5 timmar, men jag kom i mål på 3:36, med ett snitt på 24.96 km/h. Även det hur jävla bra som helst. Dessutom var jag glad hela tiden.

Minst roligt var det att springa 21.1 km. Det var sjukt jobbigt. Temperaturen låg på 30-35 grader i solen och banan bjöd på långa, långa raksträckor utan skugga. Jag försökte hålla nere tempot och bara fokusera på att röra mig framåt, hela tiden. Sprang mellan vätskestationerna och gick vid dem, drack vatten, hällde kallt vatten över mig och försökte äta banan, vilket var det enda jag lyckades få i mig.

Tittade aldrig på tempot utan försökte bara hålla mig joggandes. Kom i mål på 2:24 och var först lite missnöjd med det. Men inte längre. Det var faktiskt väldigt bra sprunget, jag höll jämnare och bättre tempo än jag trodde under större delen av loppet. Det var bara sista varvet som var riktigt, riktigt tungt, men då hägrade målet och att äntligen få svänga höger in på målrakan var fantastiskt!

Min totaltid i loppet blev 6:49:39 och jag är som sagt supernöjd! Det här var det jobbigaste jag har gjort. Någonsin. Det vill jag aldrig göra igen. Gärna triathlon, men inte så här långt.