fredag, april 03, 2015

Löpning, cykling och mat

Älskar Gotland!

Igår kväll när vi kom fram bytte jag så gott som omedelbart om till löparkläder och drog iväg på min favoritrunda. Den är drygt fyra kilometer lång och går delvis längs stranden i Ireviken. Sommartid bjuder passagen över Ireån sällan på några stora bekymmer men igår var det svårt att se var havet slutade och ån började.

Jag tog av mig skor och strumpor och korsade där det var som bredast, för det har Jonas lärt mig att man ska. Vattnet var svinkallt och trots att det såg grunt ut så var sanden så lös att jag sjönk ner till knäna. Och det var inte mindre djupt där ån hade sitt riktiga utlopp, så det blev ett spännande litet äventyr! Kan det räknas som årets badpremiär?


Idag blev det istället landsvägscykling. Första sen augusti. Ja, det ser fantastiskt ut på bilden nedan, jag vet, men det var jävligt. Jag gillar inte att cykla ety:

- alltid motvind
- alltid uppförsbacke
- ont i röven, handen, armen, knäna
- kalla fötter

Vi cyklade fem mil och jag är väl egentligen nöjd med min debut, även fast vi höll ett klent tempo (det kändes snabbt så inni h) och jag hade låg kadens (vevade runt trampjävlarna i överljusfart hela tiden).

Positiva saker var att jag fick cykla med Jontan och den supergoda kladdkakan på Annas Fina Café i Hangvar.


Vi avslutade dagen med en utsökt middag på Lilla Bjers Gårdskrog utanför Visby. Ramslökssoppa, lamm med primörer och karamelliserad kardemummakaka, allting närodlat, ekologiskt och jävligt gott. Bra ställe, väl värt ett besök eller flera.


Inga kommentarer: